Behandlingar

Vi på MåVäl kliniken i Luleå har lång och bred erfarenhet inom olika behandlingsmetoder. Vi hjälper dig med rådgivning och hitta den behandling som passar just dig. Tveka inte att kontakta oss om du har frågor kring dina problem eller vilken behandling som passar just dig bäst. Vårt arbetsmarknadsområde är Luleå och Boden.

Kiropraktik

Kiropraktik betyder ”för hand”, återställer och förbättrar rörelseförmågan i din kropp.Vi använder oss av manipulationer, justeringar och mobilisering av lederna i rörelseapparaten. På det sättet korrigerar vi fixationer och återställer den naturliga rörelsen i lederna. Några av de metoder vi använder är : Drop table aktivator, kinesiologi, sakro-kraniell terapi och massage. Ett exempel är om du halkar till och får en fixation i bäckenleden. Första smärtan går över men det känns inte bra när du anstränger dig eller smärtar efter ansträngning. Eftersom du snedbelastar kroppen börjar knät att besvära dig.

I Sverige söker vi kiropraktor när vi får akuta besvär i nacke och ryggrad. Många åkommor behöver regelbunden kiropraktisk behandling precis som inom medicinen och sjukgymnastiken. Många har en livsstil som ständigt förvärrar  tillståndet i ryggraden, stillasittande datorarbete eller ett monotont jobb. Vi på Må Bra kliniken vill givetvis se Dig ta hand om Din kropp i förebyggande syfte och med en regelbunden kiropraktisk behandling behålla rörligheten i lederna . Kroppen i sin fulla rörlighet klarar påfrestningar bättre och är friskare.

Vad är massage?
Massage är när en massör arbetar med kroppens mjukdelsvävnader. Det vill säga med muskler, hud och bindväv. Massören arbetar huvudsakligen med massage och muskeltöjningar i friskvårdande och förebyggande syfte. Det handlar om att förebygga och motverka spänningar som skulle kunna förorsaka skador och problem vid senare tillfälle. Med massage kan även lindrigare besvär behandlas som har uppstått till följd av muskelspänningar. En klassisk massör har grundläggande kunskaper inom anatomi, fysiologi och sjukdomslära.

Det här gör en massageterapeut
Massageterapeuten arbetar också uteslutande med kroppens mjukdelsvävnader. Massageterapeuten arbetar dels med massage och muskeltöjningar i friskvårdande och förebyggande syfte och dels med direkt behandling av specifika skador och besvär. En massageterapeut kan också komplettera sin behandling med ytterligare massageterapeutiska metoder. Massageterapeuten har fördjupad kunskap inom anatomi, fysiologi, sjukdomslära och undersökningsmetodik.

Olika behandlingar

• IQ Adjustment instrument
  • Kylterapi
  • Tejpning
  • Ergonomisk rådgivning Träningsprogram (hemmaövningar)
  • Atlas behandling för de övre lederna i halsryggen vid t.ex whiplash skador
Frågor och funderingar på de tjänster och produkter vi har att erbjuda?

Ring, mejla eller kika in så hjälper vi dig!

Kontakta kliniken

0920-889 69
info@mavalkliniken.se

Hitta till oss

Bergvikskurvan 11
973 31 Luleå

Öppettider

Måndag - torsdag 08:00 - 17:00
Fredag 08.00 - 15:00

Akuttider

har vi dagligen, ring före 8:00.