Frågor & Svar

Gör det ont att gå till en kiropraktor ?

En kiropraktisk manipulation utförs med skonsamma handgrepp som riktas mot den led som inte fungerar som den ska. Det gör inte ont men ofta är det beröringsömt i det smärtsamma området. Efter en behandling känner man oftast en trötthet eller lokal ömhet som normalt sitter i 1-4 dagar

Vad menas med behandling vid första mötet ?

Besöket inleds med anamnesen, en sammanställning av information om din sjukhistoria för att fastställa rätt diagnostik och vård. Därefter påbörjas behandlingen vid första besökstillfället. Redan efter första gången ska du känna en positiv utveckling för dina besvär. För oss är det viktigt att snabbt ge lindring och samtidigt lokalisera grunden till dina symptom.

Hur många behandlingar krävs i allmänhet ?

Generellt kan man säga att ungefär 3-5 behandlingar behövs. Antalet varierar från fall till fall beroende på typ av besvär, hur länge man gått med sina besvär, omfattning etc.

Hur fungerar det med tystnadsplikt och sekretessen ?

Vi följer Socialstyrelsens regler sekretess och tystnadspliktsgränser. Läs mer här

Hur kan jag förebygga och minimera eventuella ryggproblem ?

Alla som haft ont i ryggen eller nacken vill helst slippa detta i framtiden. Tyvärr finns det inga knep som garanterar en smärtfri rygg. Man bör i möjligaste mån förebygga ryggbesvär. Detta med hjälp av olika förebyggande behandlingar. Ryggen mår allra bäst av vanlig motion. Muskel- och skelettsystemen är byggda för att  användas. Välj en motionsform som passar dig bäst i tid och som du tycker är roligt.  Populära sporter såsom squash, innebandy, fotboll etc. innebär snabba vridningar och korta rusher med tvära stopp. Det är en av anledningarna att dessa sporter ofta är skadedrabbade.

Vad kan jag göra själv när jag får akuta besvär ?

Respektera smärtan och undvik rörelser som gör ont.  Försök undvik att sitta och ligga på mage.Vila ryggen i  smärtfritt läge.Ta korta promenader, ca 15 min, kyl därefter det smärtsamma området.

TIDSBOKNING

Telefon 0920-889 69 eller